• 21.08.2025
  • Θάνος Καπνιάς
  • 0

Το 2026 θα φέρει στη Formula 1 μια από τις πιο ριζικές μεταρρυθμίσεις στην ιστορία της. Τα νέα μονοθέσια θα είναι πιο κοντά και στενά, πιο ελαφριά, με εντελώς διαφορετική αεροδυναμική φιλοσοφία. Το πιο καθοριστικό όμως στοιχείο είναι η τεράστια αύξηση της ηλεκτρικής ισχύος, σε συνδυασμό με τα πλήρως βιώσιμα καύσιμα. Η FIA υπόσχεται μικρότερη κατανάλωση, χαμηλότερες εκπομπές ρύπων και πιο “φυσικό” αγωνιστικό πακέτο, όμως οι πρώτες αντιδράσεις από τους οδηγούς δείχνουν ότι η προσαρμογή δε θα είναι εύκολη.

Οι σημαντικότερες τεχνικές αλλαγές περιγράφονται ως εξής :

Οι νέοι κανονισμοί περιλαμβάνουν:

  • Μείωση του βάρους των μονοθεσίων κατά 30 κιλά καθώς και του μήκους τους , καθιστώντας τα πιο ευέλικτα και ικανά για πιο στενές μάχες στην πίστα.
  • Επανασχεδιασμένη μονάδα ισχύος με αυξημένη ηλεκτρική ενέργεια και ισότιμη κατανομή μεταξύ θερμικής και ηλεκτρικής ισχύος, χρησιμοποιώντας 100% βιώσιμα καύσιμα.
  • Ενεργή αεροδυναμική με κινητές μπροστινές και πίσω πτέρυγες για καλύτερη διαχείριση της ροής αέρα και ευκολότερο προσπέρασμα.
  • Εισαγωγή ενός νέου συστήματος που παρέχει στους οδηγούς μια σύντομη επιπλέον ώθηση ισχύος όταν βρίσκονται εντός ενός δευτερολέπτου από το προπορευόμενο αυτοκίνητο, ενισχύοντας τις ευκαιρίες προσπεράσματος.
  • Βελτιώσεις στην ασφάλεια με ισχυρότερες δομές και αυστηρότερες δοκιμές.

Οι πρώτες δοκιμές σε προσομοιωτές έχουν φανερώσει το νέο στυλ οδήγησης. Το φρενάρισμα για ανάκτηση ενέργειας (lift and coast) γίνεται πολύ πιο επιθετικό, ενώ σε πολλές ευθείες απαιτούνται κατεβάσματα σχέσεων όχι απλά για επιβράδυνση, αλλά για να φορτιστούν οι μπαταρίες. Το αποτέλεσμα είναι ένα μοτίβο οδήγησης που, σύμφωνα με τον Max Verstappen, “δεν θυμίζει σε τίποτα F1 όπως τη γνωρίζουμε”. Ο Ολλανδός δεν μάσησε τα λόγια του, χαρακτηρίζοντας την εμπειρία «πολύ άσχημη» και μιλώντας για “παράξενα κόλπα” που αφαιρούν από τη φυσική αίσθηση της οδήγησης.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Charles Leclerc, ο οποίος τόνισε πως το στιλ «δεν είναι ευχάριστο» και ότι οι οδηγοί θα χρειαστούν χρόνο για να συνηθίσουν. Από την άλλη, ο Alex Albon βλέπει μια νέα πρόκληση, παρομοιάζοντας την εμπειρία με στοιχεία από τη Formula E, όπου η στρατηγική στη διαχείριση ενέργειας παίζει καθοριστικό ρόλο.

Ο Lance Stroll δεν μάσησε τα λόγια του, λέγοντας πως το όλο project μοιάζει περισσότερο με “science project παρά με αγωνιστικό αυτοκίνητο”. Ο Fernando Alonso ήταν πιο ισορροπημένος, σημειώνοντας ότι ναι μεν η οδήγηση είναι διαφορετική, αλλά αυτό που μετράει στο τέλος είναι αν το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ανταγωνιστικό και θεαματικό.

Αξιοσημείωτη είναι και η τοποθέτηση του Sebastian Vettel, ο οποίος, αν και έχει αποσυρθεί, παραμένει κοντά στα δρώμενα. Ο Γερμανός τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής έχει τονίσει την ανάγκη η F1 να μείνει πιστή στο DNA της. Ενώ αναγνωρίζει τη σημασία της βιωσιμότητας και της τεχνολογικής εξέλιξης, έχει εκφράσει τον φόβο ότι αν το οδηγικό κομμάτι γίνει υπερβολικά περίπλοκο ή αφύσικο, η Formula 1 θα χάσει μέρος από την ψυχή της. Η F1, σύμφωνα με τον Vettel, «πρέπει να παραμείνει οδηγικό άθλημα, όχι μόνο τεχνολογικό πείραμα».

Οι τεχνικοί κανονισμοί βέβαια είναι ακόμη υπό εξέλιξη. Ο επικεφαλής μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, έχει διευκρινίσει ότι οι πρώτες δοκιμές δίνουν μια μερική εικόνα και ότι το τελικό προϊόν θα είναι πιο ολοκληρωμένο. Ακόμη και οι πιο επικριτικοί οδηγοί παραδέχονται ότι απομένουν χρόνια δουλειάς, και πως τα πράγματα ίσως βελτιωθούν αισθητά στην πράξη.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι το 2026 δε θα μοιάζει με τίποτα που έχουμε δει μέχρι τώρα. Οι οδηγοί θα πρέπει να μάθουν ένα εντελώς νέο “manual” οδήγησης, και αυτό θα μπορούσε να ανακατέψει πλήρως την τράπουλα στο grid. Το ερώτημα είναι αν αυτή η νέα κατεύθυνση θα φέρει περισσότερη αγωνιστική δράση, ή αν θα μετατρέψει τη Formula 1 σε έναν αγώνα στρατηγικής διαχείρισης ενέργειας.


Tags:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *